tiistai 13. helmikuuta 2018

Rosa Liksom: Everstinna

Kansikuva kustantajan sivuilta
Kolmatta vuotta siihen meni ko mie tyhjensin kiven kerrallansa pois siittä reestä, jota olin vetäny perässä.
Olen lukenut Rosa Liksomilta monta teosta, mutta tämä uusin, Everstinna, puhdistaa minut sanoista, muistoista ja kaikesta. Minun tekisi mieleni huutaa ihastuksesta ja ylistää tätä teosta, mutta olen aivan oudossa mielentilassa ja jään miltei sanattomaksi. 

Everstinna kertoo Kittilässä syntyneen naisen tarinan. Merkittävä osa hänen elämäänsä on eversti, joka tekee hänestä teoksen nimen mukaisesti puolisonsa, mutta myös sisäisesti repalaisen ja rikkinäisen naisen. Everstinna elää pitkän elämän ja tekee elämässään monenlaista. Elämänsä vaiheet hän kuvaa tässä teoksessa tavalla, joka haavoittaa lukijaakin.

Tämä kirja värisee minussa aivan erityisellä tavalla. Vaikka everstin pahuus onkin vaikeaa ja vaikuttavaa luettavaa, eniten minua kiehtoo ja puhuttelee minäkertojan sisäinen voima ja elämänhalu. Ote kirjasta:
Mie kasusuin täytheen ikhään, semmoiseksi vallasnaiseksi, paljon nähneeksi naarasuroshirveksi, mistä mulla ei ollu ollu minkhäänlaista aavistusta etes. Luulin aina, että olen etikkaisessa veessä leijuva rahkasammallautta tai jonkunlainen lehmä luontheeltani, mutta mie kasvoinki komeaksi sarvipääksi, joka kattoo jokhaista vastaantulijaa semmoisilla silmilä, että tämän syän meinaa pysähtyä.
Olenhan minä tiennyt, että Everstinna on hyvä. Nyt sain sen luettua, koska käymme sitä läpi seuraavalla Karstulan lukupiirin kerralla. Maltan tuskin odottaa tämän teoksen käsittelyä!

Tällaista kirjallisuutta Suomessa kirjoitetaan suomen kielellä (ja millaisella kielellä) vuonna 2017. Kiitos Rosa Liksom! Bloggarit palkitsivat Rosa Liksomin Everstinnan Blogistanian Finlandia 2017 -palkinnolla. Se oli oikein tehty.

Teos: Everstinna
Tekijä: Rosa Liksom
Julkaisuvuosi: 2017
Kustantaja: Like

Ei kommentteja: