sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Laura Lindstedt: Oneiron ja lukuhaaste 8.11.2015

Aloitin tänään aikaisin aamulla Laura Lindstedtin Oneironin. En ole lukenut Lindstedtin aiempaa kirjaa, mutta tämä kirja tuntui kutsuvan minua. Päätin jo kirjamessuille mennessäni, että ostan itselleni lahjaksi juuri Oneironin. Käytännössä tyttäreni osti kirjan ja hankki minulle omistuskirjoituksen, itse olin silloin toisaalla messuilemassa. Sen jälkeen olen monet kerran sivellyt kirjan kantta. Aarteeni.

(Huokaus täynnä onnea)


Oneiron on mietitty loppuun asti. Kansi on lumoavan kaunis, nimilehti on hieno. Lindstedt kirjoittaa hyvin tarkasti ja vahvasti. Minua lukijana huimaa Oneironia lukiessani. En todellakaan pidä kaikesta, en välttämättä edes ymmärrä kaikkea. Silti olen aivan haltioissani. Itse asiassa, Oneiron muistuttaa minua toisesta hyvin voimallisesta lukukokemuksesta, nimittäin Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan.

Oneiron kertoo paikasta, jossa ei ole olemassaoloa. Naiset, jotka siellä ovat, uskovat olevansa kuolleita. Olen Oneironissa vielä aivan alussa, mutta olen jo täysin tarinan lumoissa. Palaan blogissani vielä tähän hienoon teokseen ja tunteikkaaseen lukukokemukseeni.

Teos: Oneiron
Tekijä: Laura Lindstedt
Julkaisuvuosi: 2015
Kustantaja: Teos

Tänään luin 49 sivua.

Ei kommentteja: